Studia

Propozycje ws. reformy szkolnictwa wyższego

Nie chcemy kształcić się w karykaturalny sposób – z jednej strony oparty o sztywne standardy, które w Europie oprócz naszego państwa obowiązują tylko w Rosji; z drugiej strony zaś przykryty płaszczem norm europejskich wyznaczanych przez Proces Boloński. Nie chcemy aby efekty naszych studiów były mierzone ilością godzin spędzonych na wykładach, prowadzonych przez utytułowanych profesorów. Oczekujemy aby nasze studia dawały nam wymierne efekty kształcenia, umiejętności pozwalające odnaleźć swoje miejsce na rynku pracy a także były spójne z naszymi zainteresowaniami – deklarują studenci.
Swoje stanowisko wobec reformy Parlament Studentów RP (PSRP) nazywał
„Studenckie 10 punktów” – w tylu punktach bowiem , przedstawia swoje
postulaty odnośnie zmian w systemie szkolnictwa wyższego.

Przedstawiciele żaków apelują o likwidację kierunków studiów,
wprowadzenie elastycznych ścieżek kształcenia, oparcie programów
studiów na Krajowych Ramach Kwalifikacji i efektach kształcenia.
Domagają się również likwidacji minimów kadrowych.

Co do zmian zasad finansowania studiów, Parlament Studentów uważa, że
„środki publiczne powinny iść za studentem, a w wyniku jego decyzji
kierowane do uczelni”. Poza tym chce, by te środki trafiały również do
uczelni niepublicznych. „Dotacje podmiotowe, czyli trafiające z góry do
poszczególnych uczelni nie motywują do rozwoju oraz tłumią zdrową
konkurencję. Ponadto w naszym przekonaniu istotnym jest, aby uczelnie
niepubliczne miały równe prawa w walce o najlepszych studentów. Są one
elementem systemu szkolnictwa wyższego niezbędnym dla zapewnienia
konkurencji w sektorze” – czytamy w komunikacie.

Parlament uważa, że „powinien zostać stworzony mechanizm gwarantujący
zachowanie liczby bezpłatnych miejsc na studiach przynajmniej na
dotychczasowym poziomie”, a „samodzielnym instrumentem do rozliczania
bezpłatnego toku studiów nie mogą być punkty ECTS”.

Reprezentanci studentów chcą także zmiany soposobów systrybucji środków
na pomoc materialną, likwidacji stypendium „naukowego” w dotychczasowym
kształcie i gruntownej reformy kredytów studenckich (m.in. stworzenia
Państwowego Funduszu Poręczeń pożyczek studenckich)

Ich zdaniem konieczne jest „stworzenie mechanizmów zabezpieczających
studentów przed nieuczciwymi praktykami ze strony uczelni” oraz
„zachowanie zasady obowiązku dokumentowania przebiegu studiów na
życzenie studenta w dokumencie będącym jego własnością i stale w jego
dyspozycji”

Studenccy parlamentarzyści widzą też potrzebę zmiany sposobu
finansowania i rozliczania PSRP. Chcą też by organy uczelni miały
obowiązek pisemnego odpowiadania na „zapytania organów PSRP w
indywidualnych sprawach studentów.

Równocześnie Parlament Studentów zapewnia o swej gotowości do
współpracy nad reformą szkolnictwa wyższego.