Scenariusz apelu z okazji Dnia Ziemi


Scenariusz apelu z okazji Dnia Ziemi: artykuł nr 32

2004-10-19 14:29:04 Szkoła

Autorka: Katarzyna laskowska
Kopiowanie i przedrukowywanie do celów zarobkowych zabronione!

Wersja do druku w formacie Microsoft Word(RAR - 37kB)

Projekt apelu z okazji  DNIA ZIEMI


  1. Przywitanie obecnych.
  2. Recytacja wierszy.
  3. Inscenizacja na temat 'Nie chcemy utonąć w śmieciach'.
  4. Rozwiązanie zadań przez poszczególne klasy-drużyny.
  5. Przydział rejonów sprzątania, rozdanie worków na śmieci i transparentów z hasłem.
  6. Wymarsz w teren.

Realizacja apelu:

  1. PRZYWITANIE OBECNYCH PRZEZ UCZENNICE PROWADZĄCE APEL
    'Witamy na apelu z okazji DNIA ZIEMI '

  2. RECYTACJA WIERSZY

Do całej Ziemi

Do całej Ziemi szczęśliwej,
jak wielka i bogata,
do wszystkiego, co wolne i żywe
na wszystkich końcach świata.
Do drzew w lesie,
do ptaków nad polem,
do ludzi, zwierząt i skał,
i do słońca,
które z nieba niesie
jak snopy żyta-
pęki życiodajnych strzał.
Do wszystkich wołam:
Ziemię macie tylko jedną...
Ziemię piękną,
Ziemię cierpliwą,
Ziemię jedyną,
nikt jej nie powtórzy.

Śmieci

Śmieci tu, śmieci tam, śmieci wszędzie ...
Czy był, czy jest, czy będzie? Nasz świat.
Nieposkromione siły przyrody,
zorze polarne i wodospady,
siły żyjące naszej planety!
Dlaczego? Z jakiego powodu?
-Bo śmieci wszędzie wokół
jest mnóstwo ślepy człowieku!
Czy można to uratować?
Tak! Lecz musisz przyrodę SZANOWAĆ!
Nie tylko mówić i krytykować,
lecz w końcu samemu zacząć pracować,
bo samą chęcią niczego nie zdziałasz,
A z chętną pracą ruszysz z miejsca zaraz
i uratujesz sporą cząstkę tego świata,
który ci daje wiosnę, jesień, zimę, dużo lata
i pozostaje Twym wiernym przyjacielem
do końca wierząc i wciąż mając nadzieję,
że się wkrótce zmienisz i też zostaniesz
Jego przyjacielem.

Zostawcie nam

Zostawcie nam czysty kawałek świata,
zostawcie nam strumyka czysty bieg.
Zostawcie nam lasy, ogrody w kwiatach,
czyste powietrze, zimą czysty śnieg.
Zostawcie nam czysty kawałek plaży,
zostawcie morza czystość pośród fal.
Pozwólcie nam o życiu pięknie marzyć,
gdy nie ma marzeń, w duszy rośnie żal...

Przyroda

Przyroda to piękne krajobrazy.
Przyroda to cudowne obrazy.
Przyroda to zielone łączki.
Przyroda to nierozpuszczone pączki.

Przyroda to złote słońce.
Przyroda to skaczące zające.
Spójrz, jak piękna jest przyroda,
żółta, zielona, czerwona-kolorowa

 

3. INSCENIZACJA

(Narratorkami są dwie uczennice (J,A), które na zmianę czytają tekst.)

J: Nie chcemy utonąć w śmieciach to hasło tegorocznego DNIA ZIEMI  w naszej szkole. Zanim wyruszymy sprzątać naszą wieś zastanówmy się nad problemem śmieci.

A: Zaczynamy żyć w królestwie śmieci. Wiadomo, że nawet najsolidniej wykonany produkt zużywa się i staje się bezużytecznym śmieciem.

Śmieci swoją drogę zaczynają w naszych mieszkaniach w kubełku na śmieci.              

(Uczeń wnosi kosz na śmieci, poszczególni uczniowie wrzucają do kosza wymieniane śmieci.)

J:    A co wyrzucamy:

  • odpadki roślinne i zwierzęce,
  • papier i tekturę,
  • popiół i żużel,
  • szkło,
  • metale,
  • tworzywa sztuczne.

  (Uczeń zabiera pełen kosz ze sceny.)

Wszystko, co jest nam niepotrzebne wyrzucamy do jednego pojemnika, wynosimy z domu i zapominamy o tym. A góry śmieci rosną. Zastanówmy się, jak zmniejszyć ich ilość.

A: Jeśli nie chcemy utonąć w śmieciach powinniśmy:

  • jak najdłużej używać wszelkich produktów;
  • przy zakupie towaru zastanowić się, czy jest potrzebne dodatkowe opakowanie w postaci plastikowej reklamówki;
  • korzystać z opakowań szklanych. Szkło jest najlepszym opakowaniem, ponieważ jest nieszkodliwe, trwałe, szczelne, a poza tym nadaje się w 100% do ponownego użytku. W wypadku rozbicia produkty szklane są pełnowartościowym surowcem, z którego wytapia się nowe wyroby.

Powinniśmy także:

  • oddzielać szkło od pozostałych odpadów;
  • zbierać makulaturę;
  • unikać zakupu puszkowanych towarów i towarów pakowanych w plastiki. Te opakowania, nie dość, że podnoszą cenę towaru, to są uciążliwymi śmieciami. Rozkład plastikowej butelki w środowisku może trwać aż 500 lat;
  • unikać zakupu produktów w tzw. kartonikach. Ten kartonik to nie papier, to laminat złożony z papieru, aluminium, polietylenu i farby drukarskiej. Kartoniki są szczególnie uciążliwe dla środowiska i nie można ich użyć ponownie, ani odzyskać z nich surowców;
  • odpadki roślinne zwierzęce przeznaczać na kompost. Kompostowanie jest jedną z najlepszych metod zagospodarowania odpadów organicznych, która przyczynia się do użyźniania gleby.

 J: Chcielibyśmy pokazać wam, jak oznacza się produkty, które można używać jako surowce wtórne. Oto te symbole:

(Wchodzą uczniowie niosąc plansze z symbolami recyklingu)       

Te symbole oznaczają recykling, czyli ponowne wprowadzenie do produkcji surowców wtórnych odzyskanych z odpadów.

Pamiętaj! Produkuj jak najmniej śmieci. Śmieci mogą mieć wprawdzie wartość, jednak koszt ich przerobu jest bardzo wysoki.

A: W miastach wiele ludzi już nauczyło się segregować śmieci. Do specjalnych pojemników wyrzucają oddzielnie: papier, szkło, metale, plastiki.

(Uczeń wnosi podpisane pojemniki do segregowania śmieci, a inni podchodzą z siatkami pełnymi różnych śmieci i segregują je.)

Może z czasem taka segregacja będzie możliwa na wsi. A tymczasem można zebrane butelki i słoiki odwieźć do punktu skupu, podobnie zebraną makulaturę czy puszki.

A co z odpadkami organicznymi, czyli obierkami, resztkami pożywienia  oczywiście na kompostnik. Na wsi jest to możliwe (w mieście gorzej) i pożyteczne, bo można użyźnić przydomowy ogródek.

J: Jeszcze jeden mamy problem do przemyślenia. Jest to problem ogromny. Już niedługo wyruszamy z workami po śmieci, które sami zgubiliśmy idąc do szkoły, do sklepu, na spacer. Dwa razy do roku porządkujemy naszą wieś, a wiecznie tych śmieci pełno.

Pamiętaj! Porzucone przez nas śmieci nie pozostają obojętne dla środowiska. Nie tylko szpecą krajobraz, ale zatruwają stawy, jeziora, rzeki, wody podziemne, glebę i powietrze.

Zanim zgubisz niechciany śmieć pomyśl jakie szkody może spowodować on w środowisku.

4. ROZWIĄZANIE ZADAŃ PRZEZ POSZCZEGÓLNE KLASY - DRUŻYNY

A: Na podsumowanie naszych rozważań przygotowaliśmy dla was kilka zadań do wykonania. Każda klasa-drużyna otrzyma do rozwiązania krzyżówkę i do uzupełnienia planszę.

( Uczennica rozdaje każdej klasie-drużynie komplet zadań do wykonania  załącznik nr 1.)

Wybierzcie spośród siebie lidera, który będzie wpisywał odgadnięte hasła. Kto szybszy, ten lepszy. Życzymy wam owocnej pracy.

(Zebranie wykonanych zadań i ich sprawdzenie przez uczniów prowadzących apel, ogłoszenie wyników.)               

5.     PRZYDZIAŁ REJONÓW SPRZĄTANIA, ROZDANIE WORKÓW NA ŚMIECI I TRANSPARENTÓW Z HASŁEM

Rozdamy Wam teraz worki na śmieci i transparenty z hasłem: Nie chcemy utonąć w śmieciach. Niech cała wieś wie w jakim celu wędrujemy.

( Uczniowie wnoszą transparenty z hasłem i worki na śmieci. Nauczyciel odpowiedzialny odczytuje przydział rejonów.)

6. WYMARSZ W TEREN

ZAŁĄCZNIK 1
PLANSZA  JAK SEGREGOWAĆ ŚMIECI

Podpiszcie odpowiednio pojemniki służące do segregacji odpadów.

 

 

KRZYŻÓWKA
kl IV - VI

Rozwiążcie krzyżówkę. Litery z ponumerowanych pól utworzą rozwiązanie.

PIONOWO:

  1. Sposób przetwarzania odpadów organicznych.

POZIOMO:

  1. Często stanowią opakowania napojów.
  2. Są wykorzystywane jako surowce wtórne.
  3. Najszczelniejszy i najzdrowszy materiał do opakowań.
  4. Powszechna nazwa tworzyw sztucznych.
  5. Oszczędzamy je zbierając makulaturę.
  6. Butelki, torebki, kartony to ...................... .
  7. Ponowne wykorzystanie odpadów jako surowców do produkcji.

HASŁO:

KRZYŻÓWKA

Rozwiążcie krzyżówkę. Rozwiązaniem jest wyraz z pionowej kolumny.


KRZYŻÓWKA
kl II - III

Rozwiążcie krzyżówkę. Rozwiązaniem jest wyraz z pionowej kolumny.

  1. Oszczędzamy je zbierając makulaturę.
  2. Tworzywa ............... z nich produkowane są niektóre opakowania.
  3. Można go wyprodukować z makulatury.
  4. Wykonuje się z niego szklanki i słoiki.
  5. Butelki, torebki, kartony to ............................. .

  ROZWIĄZANIE:

 

- to miejsce składowania śmieci.


Następna strona

Poprzednia strona

Wybrane wiadomości z szkół