Droga krajowa nr 92 – droga krajowa klasy GP[4] łącząca Rzepin z Poznaniem, Warszawą, Sulejówkiem, Mińskiem Mazowieckim i Kałuszynem. Jej przebieg jest równoległy do autostrady A2. Biegnie przez obszar czterech województw: lubuskiego, wielkopolskiego, łódzkiego i mazowieckiego.
Przez wiele lat droga ta nosiła oznaczenia drogi krajowej nr 2, mimo istnienia np. odcinka autostrady A2 z Wrześni do Konina. Do dziś z tego powodu bywa nazywana „starą dwójką”. Trasa trzykrotnie (w Poznaniu, Koninie i Kole) przekracza Wartę.
Od 1977 roku[5] obowiązuje zakaz ruchu tranzytowego pojazdów ciężarowych przez Warszawę i obszar dawnego województwa warszawskiego w kierunku wschód-zachód, z wyłączeniem pojazdów dojeżdżających docelowo do miejscowości znajdujących się na tym obszarze. Objazd dla pojazdów ciężarowych wyznaczono tranzytową obwodnicą (DK50) na odcinku Sochaczew – Grójec – Mińsk Mazowiecki. Stosowne tablice kierujące tranzyt znajdują się w pobliżu ronda na połączeniu drogi nr 50 i 92 w Kuznocinie (koło Sochaczewa)[6] oraz węzłów autostrady A2 i drogi nr 50 koło Żyrardowa i Mińska Mazowieckiego.
W latach 70.[7] rozpoczęto przebudowę odcinka łączącego Poznań z Tarnowem Podgórnym i do 1984 roku droga dwujezdniowa kończyła się w Sadach, przy obecnym węźle z drogą do Lusowa[8]. Na dalszym fragmencie do Tarnowa Podgórnego druga jezdnia powstała do 1985 roku[9].
W lutym 2003 roku na odcinku trasy, ówcześnie oznaczonej jako droga krajowa nr 2, między Swarzędzem a Paczkowem doszło do karambolu, w którym uszkodzeniu uległo ponad 100 pojazdów[10], a 31 osób zostało rannych[11]. Przyczyną zdarzenia była gęsta mgła[10][11].
Na lata 2021–2022 zaplanowana jest przebudowa w Trzcielu skrzyżowania drogi nr 92 z drogą powiatową 1339F Trzciel – Zbąszyń do postaci ronda[12].
Odcinek arterii od węzła Warszawa Zachód z Trasą Powązki-Konotopa (drogi ekspresowe S7 i S8) do granicy Warszawy, pomimo istniejącego w terenie oznakowania potwierdzającego przebieg drogi krajowej nr 92[13][14][15][16][17], na wielu mapach drogowych nie jest do niej włączany[i].
Droga krajowa nr 92 w porównaniu do reszty dróg krajowych ma nietypowy pikietaż:
- na odcinku Rzepin – Września pikietaż zaczyna się na 0. kilometrze – słupek prowadzący znajduje się w sąsiedztwie węzła autostradowego Rzepin; do 2016 roku[18] trasa biegła od 21. kilometra – była to pozostałość po dawnym przebiegu drogi krajowej nr 2
- na odcinku Września – Konin pikietaż odliczany jest ponownie od 0. kilometra, tuż za rondem z drogą krajową nr 15 we Wrześni – w 2000 roku miejsce to stanowiło formalny początek arterii[19]
- na odcinku Konin – Warszawa jest pozostałością po dawnym ciągu drogi nr 2. Ostatni słupek pikietażowy przed granicą Warszawy podaje odległość 467 km 400 m[20].
W rezultacie oddawania do użytku kolejnych etapów autostrady, poprzednie fragmenty drogi nr 2 równoległe do niej oznaczano jako droga krajowa nr 92:
W latach 1986–2000 numer 92 przypisany był do drogi Gliwice – Mikołów – Tychy (Bielsko-Biała)[25][26]. Od 2000 roku trasa ta posiada numer 44[19][27].
Na całej długości drogi dopuszczalny jest ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 tony[28].
- Na przełomie lat 60. i lat 70. oddano do użytku południową obwodnicę Kutna (ówcześnie w ciągu drogi międzynarodowej E8)[29]
- W 1994 roku do użytku została oddana obwodnica Koła (ówcześnie w ciągu drogi krajowej nr 2)[30]
- 16 grudnia 2009 otwarto dla ruchu obwodnicę Krośniewic[31]
- Planowana jest budowa zewnętrznej obwodnicy Łowicza w ciągu dróg 14, 70 i 92 w ramach programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030[3]
- Droga zwana też północną obwodnicą Poznania lub czasami po prostu obwodnicą – ciąg ulic w Poznaniu omijający śródmieście, stanowiący część drogi krajowej nr 92 (do 18 kwietnia 2005 drogi krajowej nr 2 i trasy europejskiej E30). Trasa jest jedno- i dwujezdniowa, ze zmienną liczbą pasów ruchu (od dwóch do czterech). W większości pokrywa się z przebiegiem planowanej III ramy komunikacyjnej miasta. Długość obwodnicy wynosi ok. 16 km. Droga bardzo często korkuje się na skrzyżowaniach z innymi drogami i na niektórych odcinkach nie posiada oświetlenia ulicznego. W większości jest też bardzo zniszczona.
- Na obwodnicę składają się następujące ulice:
- Rzepin (A2)
- Torzym
- Świebodzin – obwodnica
- Trzciel – obwodnica
- Lwówek – obwodnica
- Pniewy (droga krajowa nr 24) – obwodnica
- Poznań (droga krajowa nr 5, 11) – tranzytowa obwodnica śródmieścia
- Swarzędz
- Kostrzyn – obwodnica
- Nekla – obwodnica
- Września (droga A2, 15)
- Słupca – obwodnica
- Golina
- Konin (droga krajowa nr 25, 72)
- Koło – obwodnica
- Kłodawa
- Krośniewice (droga krajowa nr 91) – obwodnica
- Kutno (droga krajowa nr 60) – obwodnica
- Łowicz (droga krajowa nr 14, 70) – obwodnica, planowana zewnętrzna[3]
- Sochaczew (droga krajowa nr 50) – obwodnica
- Błonie
- Ożarów Mazowiecki
- Mory (droga ekspresowa S8)
- Zakręt (droga krajowa nr 2, 17)
- Nowy Konik (A2)
- Choszczówka Rudzka
- Stojadła (droga krajowa nr 50)
- Mińsk Mazowiecki
- Kałuszyn (droga A2, 2) – węzeł z autostradową obwodnicą Mińska Mazowieckiego
- ↑ Dawniej obiekt nosił nazwę „Polonia”
- ↑ Na rondzie krzyżują się ulice: Poznańska, Żeglarska, Spółdzielców, Krokusowa.
- ↑ Na rondzie krzyżują się ulice: Poznańska, Trasa Bursztynowa i Kleczewska.
- ↑ Rondo powstało w ramach przebudowy skrzyżowania ulicy Warszawskiej z ulicą Kolską.
- ↑ a b Pikietaż lokalny w ciągu obwodnicy Krośniewic.
- ↑ Na rondzie krzyżują się ulice: Sklęczkowska (DK92), Intermodalna, Wschodnia.
- ↑ Element węzła drogowego z rondem wchodzącego w skład drogi krajowej 50.
- ↑ Na rondzie krzyżują się ulice: Warszawska i Wiśniowa.
- ↑ Dotyczy to zarówno tradycyjnych map papierowych jak i elektronicznych (np. OpenStreetMap, Mapy Google).
- ↑ a b c d e f g Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi: Sieć dróg krajowych na terenie województwa łódzkiego. gddkia.gov.pl, 2017-04. [dostęp 2018-08-31]. (pol.).
- ↑ Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu: Rozbudowa ul. Lutyckiej, budowa węzłów Koszalińska i Podolany – konsultacje ruszają po Świętach. zdm.poznan.pl, 2017-12-22. [dostęp 2017-12-23]. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-12-24)]. (pol.).
- ↑ a b c Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: W woj. łódzkim będą nowe obwodnice. gddkia.gov.pl, 2020-05-27. [dostęp 2020-05-29]. (pol.).
- ↑ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych. gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-10-22]. (pol.).
- ↑ Zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 18 grudnia 1976 r. w sprawie ograniczenia ruchu tranzytowego na drodze państwowej nr E-8 w obrębie województwa stołecznego warszawskiego (M.P. z 1976 r. nr 44, poz. 224).
- ↑ Google, Widok ulicy [online], Mapy Google, czerwiec 2018 [dostęp 2020-04-03] .
- ↑ Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu: Historia ZDM. zdm.poznan.pl. [dostęp 2020-01-03]. (pol.).
- ↑ Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. IX. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1984, s. 69-70.
- ↑ Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. IX. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1985, s. 69-70.
- ↑ a b IgorI. Chudziński IgorI., Karambol stulecia pod Poznaniem. Między Swarzędzem a Paczkowem rozbiło się ponad 100 aut! Wkrótce minie 20 lat od tego zdarzenia [ZDJĘCIA] [online], Poznań Nasze Miasto, 20 stycznia 2023 [dostęp 2023-01-25] .
- ↑ a b 31 rannych w karambolu 100 samochodów pod Poznaniem [online], WP Wiadomości, 5 lutego 2003 [dostęp 2023-01-26] .
- ↑ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych iG.D.D.K. Autostrad Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych iG.D.D.K., Kolejne drogi krajowe będą zmodernizowane [online], gddkia.gov.pl, 2 kwietnia 2020 [dostęp 2020-04-03] (pol.).
- ↑ Google: Widok ulicy. Mapy Google, 2018-07. [dostęp 2022-05-04]. – widok od węzła w kierunku Warszawy
- ↑ awizonosz, Widok ulicy [online], Mapillary, 9 maja 2020 [dostęp 2022-05-04] . – widok od węzła „Warszawa Zachód” w kierunku granicy Warszawy
- ↑ Łukasz Pacholczyk: Widok ulicy. Mapy Google, 2021-08. [dostęp 2022-05-04]. – widok od granicy Warszawy w kierunku węzła „Warszawa Zachód”
- ↑ masterofnoroad, Widok ulicy [online], Mapillary, 6 grudnia 2021 [dostęp 2022-05-04] . – widok z łącznicy Trasy Powązki-Konotopa od strony Powązek
- ↑ Google: Widok ulicy. Mapy Google, 2018-06. [dostęp 2022-05-04]. – widok z łącznicy Trasy Powązki-Konotopa od strony Konotopy
- ↑ Dane słupka pikietażowego w okolicy Rzepina na mapie OpenStreetMap
- ↑ a b c Zarządzenie nr 6 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 9 maja 2000 r. w sprawie nowych numerów dróg krajowych [online], Rzeczpospolita, 4 lipca 2000 .
- ↑ Dane słupka pikietażowego na mapie OpenStreetMap
- ↑ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 marca 2005 r. w sprawie ustalenia przebiegu dróg krajowych w województwie lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim (Dz.U. z 2005 r. nr 55, poz. 486).
- ↑ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2010 r. w sprawie przebiegu dróg krajowych w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, śląskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim (Dz.U. z 2010 r. nr 59, poz. 371).
- ↑ Zarządzenie nr 46 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 17 grudnia 2012 roku zmieniające zarządzenie w sprawie nadania numerów drogom krajowym. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. [dostęp 2021-03-07]. (pol.).
- ↑ Zarządzenie nr 6 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 12 marca 2021 roku zmieniające zarządzenie w sprawie nadania numerów drogom krajowym. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. [dostęp 2021-03-21]. (pol.).
- ↑ Uchwała nr 192 Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 1985 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych (M.P. z 1986 r. nr 3, poz. 16).
- ↑ Polska: Atlas samochodowy 1:300 000. Wyd. pierwsze. Warszawa, Wrocław: Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1992. ISBN 83-7000-080-0. Brak numerów stron w książce
- ↑ Polska: Mapa samochodowa 1:700 000, wyd. XII zmienione, poprawione i uaktualnione, Szczecin: Wydawnictwo Kartograficzne KOMPAS, 2004–2005, ISBN 83-904373-7-6 . Brak numerów stron w książce
- ↑
Art. 41. 1. Po drogach publicznych dopuszcza się ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej
do 11,5 t, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz:
1) dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t,
2) dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t
– mając na uwadze potrzebę ochrony dróg oraz zapewnienia ruchu tranzytowego.
3. Drogi wojewódzkie inne niż drogi określone na podstawie ust. 2 pkt 1, drogi powiatowe oraz drogi gminne stanowią
sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.Ustawa o drogach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1693) - ↑ Mapa samochodowa Polski 1:1 000 000, wyd. jedenaste, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1972 . Brak numerów stron w książce
- ↑ Obwodnica Koła jest już przejezdna!. 2015-12-03. [dostęp 2017-01-28]. (pol.).
- ↑ Dorota Grąbczewska: Krośniewice: Obwodnicą wreszcie można jechać. Gazeta Krakowska, 2009-12-16. [dostęp 2017-06-26]. (pol.).
- Droga krajowa nr 92 w OpenStreetMap
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 marca 2005 r. w sprawie ustalenia przebiegu dróg krajowych w województwie lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim (Dz.U. z 2005 r. nr 55, poz. 486)
- Zdjęcie drogi nr 92 z lat 60. w okolicy Wrześni, przed przebudową do postaci dwujezdniowej
Oryginał | Edytuj | Historia i autorzy |