Droga krajowa nr 94 (Polska)


Droga 94 w Wielkiej Wsi (woj. małopolskie)
Droga 94 w Modlnicy (woj. małopolskie)
Droga nr 94 w Olkuszu
Rondo w Dębicy (DK94)
Węzeł (ul. Wielicka) DK94 z A4 w Krakowie

Droga krajowa nr 94droga krajowa klasy GP oraz częściowo G[1], będąca bezpłatną trasą alternatywną dla autostrady A4. Droga krajowa nr 94 w znacznej części jest poprowadzona starą trasą drogi krajowej nr 4[a] i w związku z tym jest potocznie nazywana przez kierowców starą czwórką. Po całkowitym wybudowaniu autostrady A4 równolegle biegnąca dawna droga krajowa nr 4, nabrała znaczenia drugorzędnego i pełni funkcję trasy zapasowej; może okazać się przydatna w razie ewentualnego powstania wypadku lub innego źródła zaburzającego ruch na A4. Przebiega przez województwa: dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie oraz podkarpackie.

W latach 1996[2] – 2001[3] była w planach budowa drogi ekspresowej S94 na trasie Bielsko-BiałaŻywiecZwardoń. W 2000 roku[4] dokonano reformy sieci dróg krajowych i odcinek ten otrzymał oznaczenie 69, który w późniejszych latach zbudowano jako S69. W 2016 trasa została włączona w skład drogi S1.

Pikietaż

[edytuj | edytuj kod]

Droga krajowa nr 94 w porównaniu do większości polskich dróg krajowych ma nietypowy pikietaż – kilkukrotnie jest on odliczany od zerowego kilometra[5], pomimo zakończenia w 2016 roku budowy autostrady A4.

Poniższa tabela zawiera informacje dotyczące wyznaczonego pikietażu w ciągu drogi, opracowana na podstawie materiału źródłowego. Może ona zawierać nie do końca precyzyjne dane.

Klasa drogi

[edytuj | edytuj kod]

Droga posiada klasę GP na prawie całej długości – wyjątkiem jest odcinek od węzła Krzywa do Prochowic, który posiada klasę G[1].

Dopuszczalny nacisk na oś

[edytuj | edytuj kod]

Od 13 marca 2021 roku[6] na całej długości drogi dopuszczalny jest ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 tony[7].

Do 13 marca 2021 r.

[edytuj | edytuj kod]

Wcześniej droga krajowa nr 94 była objęta ograniczeniami dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi:

Stosowne oznakowanie odcinka o dopuszczalnym nacisku na oś do 10 ton (znak E-15f) występowało we Wrocławiu.

Historia numeracji

[edytuj | edytuj kod]

Na przestrzeni lat trasa posiadała różne oznaczenia:

Ważniejsze miejscowości leżące na trasie 94

[edytuj | edytuj kod]

Zobacz też

[edytuj | edytuj kod]
  1. Trasa składa się z dwóch odcinków: węzeł Zgorzelec (A4) – Modlniczka oraz węzeł Kraków Wielicka – Korczowa, z przerwą w przebiegu drogi na terenie Krakowa.
  2. a b Wygląd znaku wprowadzono w 2015 roku[8]

Przypisy

[edytuj | edytuj kod]
  1. a b Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych. gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-10-22]. (pol.).
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1996 r. w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych. (Dz.U. z 1996 r. nr 12, poz. 63).
  3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 września 2001 r. w sprawie ustalenia sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg o znaczeniu obronnym. (Dz.U. z 2001 r. nr 120, poz. 1283).
  4. Zarządzenie nr 6 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 9 maja 2000 r. w sprawie nowych numerów dróg krajowych, Rzeczpospolita, 4 lipca 2000 . Brak numerów stron w książce
  5. a b Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Serwis Mapowy GDDKiA. [dostęp 2021-06-08]. (pol.). – warstwa „Słupki pikietażowe”.
  6. Ustawa z dnia 18 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 54).
  7. Art. 41. 1. Po drogach publicznych dopuszcza się ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędo-
    wej do 11,5 t, z uwzględnieniem art. 41a ust. 1 oraz z wyjątkiem określonym w art. 41b ust. 1.

    2. Dopuszcza się wprowadzenie albo ustanowienie zakazu ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 t albo powyżej 8 t:

    1) po określonej drodze publicznej lub jej odcinku,
    2) w strefie obejmującej co najmniej dwie drogi publiczne lub ich odcinki
    – zwanego dalej „zakazem”. (...)

    7. Nie można wprowadzić ani ustanowić zakazu na:

    (...)
    3) drogach krajowych lub ich odcinkach, z wyjątkiem dróg krajowych zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu.

    Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1693)
  8. Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury i Rozwoju oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1313).
  9. a b Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 marca 2003 r. w sprawie sieci dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o określonych parametrach (Dz.U. z 2003 r. nr 62, poz. 563).
  10. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t (Dz.U. z 2005 r. nr 219, poz. 1861).
  11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2010 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t (Dz.U. z 2010 r. nr 138, poz. 933).
  12. a b c Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 czerwca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t (Dz.U. z 2011 r. nr 124, poz. 704).
  13. a b Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 września 2012 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2012 r. poz. 1061).
  14. a b Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2015 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2015 r. poz. 802).
  15. a b Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2017 r. poz. 878).
  16. a b Zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 18 stycznia 1972 r. w sprawie dopuszczenia do ruchu na drogach publicznych niektórych ciężkich pojazdów. (M.P. z 1972 r. nr 10, poz. 75).
  17. a b Piotr Bujanowicz: Program Budowy Obwodnic 2020-2030. gddkia.gov.pl, 2020-02. [dostęp 2020-02-12]. (pol.).
  18. a b Ministerstwo Infrastruktury: Program budowy 100 obwodnic – województwo dolnośląskie. [dostęp 2020-02-12]. (pol.).
  19. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu: Dokumentacja dla obwodnicy Oławy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Serwis informacyjny, 2020-09-14. [dostęp 2020-09-15]. (pol.).
Na podstawie artykułu: "Droga_krajowa_nr_94_(Polska)" pochodzącego z Wikipedii
Oryginał | Edytuj | Historia i autorzy | GNU FDL