Droga krajowa nr 94 – droga krajowa klasy GP oraz częściowo G[1], będąca bezpłatną trasą alternatywną dla autostrady A4. Droga krajowa nr 94 w znacznej części jest poprowadzona starą trasą drogi krajowej nr 4[a] i w związku z tym jest potocznie nazywana przez kierowców starą czwórką. Po całkowitym wybudowaniu autostrady A4 równolegle biegnąca dawna droga krajowa nr 4, nabrała znaczenia drugorzędnego i pełni funkcję trasy zapasowej; może okazać się przydatna w razie ewentualnego powstania wypadku lub innego źródła zaburzającego ruch na A4. Przebiega przez województwa: dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie oraz podkarpackie.
W latach 1996[2] – 2001[3] była w planach budowa drogi ekspresowej S94 na trasie Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń. W 2000 roku[4] dokonano reformy sieci dróg krajowych i odcinek ten otrzymał oznaczenie 69, który w późniejszych latach zbudowano jako S69. W 2016 trasa została włączona w skład drogi S1.
Droga krajowa nr 94 w porównaniu do większości polskich dróg krajowych ma nietypowy pikietaż – kilkukrotnie jest on odliczany od zerowego kilometra[5], pomimo zakończenia w 2016 roku budowy autostrady A4.
Poniższa tabela zawiera informacje dotyczące wyznaczonego pikietażu w ciągu drogi, opracowana na podstawie materiału źródłowego. Może ona zawierać nie do końca precyzyjne dane.
Droga posiada klasę GP na prawie całej długości – wyjątkiem jest odcinek od węzła Krzywa do Prochowic, który posiada klasę G[1].
Od 13 marca 2021 roku[6] na całej długości drogi dopuszczalny jest ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 tony[7].
Wcześniej droga krajowa nr 94 była objęta ograniczeniami dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi:
Stosowne oznakowanie odcinka o dopuszczalnym nacisku na oś do 10 ton (znak E-15f) występowało we Wrocławiu.
Na przestrzeni lat trasa posiadała różne oznaczenia:
- Jędrzychowice (A4, DK30)
- Bolesławiec – obwodnica
- Krzywa (A4)
- Chojnów – obwodnica
- Legnica (S3) – planowana obwodnica[17][18]
- Prochowice (DK36) – obwodnica
- Środa Śląska – obwodnica
- Wrocław (A8, DK5) – obwodnica śródmiejska
- Siechnice
- Oława – planowana obwodnica[17][18], realizacja w latach 2026–2029[19]
- Brzeg (DK39) – obwodnica
- Skorogoszcz
- Opole (DK45, DK46) – obwodnica
- Walidrogi
- Nakło
- Izbicko
- Strzelce Opolskie (DK88)
- Toszek
- Pyskowice (DK40)
- Wieszowa (DK78)
- Zabrze
- Bytom (DK11, DK79, DK88)
- Piekary Śląskie
- Siemianowice Śląskie
- Czeladź
- Będzin (DK86) – obwodnica
- Sosnowiec (S86, DK86) – obwodnica
- Dąbrowa Górnicza (S1)
- Sławków – obwodnica
- Olkusz
- Modlniczka (S7, DK7, DK79)
- Kraków (A4)
- Wieliczka – obwodnica
- Bochnia – obwodnica
- Brzesko (DK75) – obwodnica
- Wojnicz – obwodnica
- Tarnów (DK73) – obwodnica
- Pilzno (DK73) – obwodnica
- Dębica – obwodnica
- Ropczyce – obwodnica
- Sędziszów Małopolski – obwodnica
- Świlcza (S19)
- Rzeszów (DK97)
- Łańcut – obwodnica
- Przeworsk
- Mirocin (A4)
- Jarosław (DK77) – obwodnica
- Radymno (dwa razy przecina terytorium miasta, za pierwszym razem wspólnie z DK77) – częściowo obwodnica
- Skołoszów (DK77)
- Korczowa (A4)
- ↑ a b Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych. gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-10-22]. (pol.).
- ↑ Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1996 r. w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych. (Dz.U. z 1996 r. nr 12, poz. 63).
- ↑ Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 września 2001 r. w sprawie ustalenia sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg o znaczeniu obronnym. (Dz.U. z 2001 r. nr 120, poz. 1283).
- ↑ Zarządzenie nr 6 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 9 maja 2000 r. w sprawie nowych numerów dróg krajowych, Rzeczpospolita, 4 lipca 2000 . Brak numerów stron w książce
- ↑ a b Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Serwis Mapowy GDDKiA. [dostęp 2021-06-08]. (pol.). – warstwa „Słupki pikietażowe”.
- ↑ Ustawa z dnia 18 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 54).
- ↑
Art. 41. 1. Po drogach publicznych dopuszcza się ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędo-
wej do 11,5 t, z uwzględnieniem art. 41a ust. 1 oraz z wyjątkiem określonym w art. 41b ust. 1.- 2. Dopuszcza się wprowadzenie albo ustanowienie zakazu ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 t albo powyżej 8 t:
1) po określonej drodze publicznej lub jej odcinku,
2) w strefie obejmującej co najmniej dwie drogi publiczne lub ich odcinki
– zwanego dalej „zakazem”. (...)- 7. Nie można wprowadzić ani ustanowić zakazu na:
(...)
3) drogach krajowych lub ich odcinkach, z wyjątkiem dróg krajowych zarządzanych przez prezydentów miast na prawach powiatu.Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1693) - 2. Dopuszcza się wprowadzenie albo ustanowienie zakazu ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej 10 t albo powyżej 8 t:
- ↑ Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury i Rozwoju oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1313).
- ↑ a b Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 marca 2003 r. w sprawie sieci dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o określonych parametrach (Dz.U. z 2003 r. nr 62, poz. 563).
- ↑ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t (Dz.U. z 2005 r. nr 219, poz. 1861).
- ↑ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2010 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t (Dz.U. z 2010 r. nr 138, poz. 933).
- ↑ a b c Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 czerwca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t (Dz.U. z 2011 r. nr 124, poz. 704).
- ↑ a b Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 września 2012 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2012 r. poz. 1061).
- ↑ a b Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2015 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2015 r. poz. 802).
- ↑ a b Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2017 r. poz. 878).
- ↑ a b Zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 18 stycznia 1972 r. w sprawie dopuszczenia do ruchu na drogach publicznych niektórych ciężkich pojazdów. (M.P. z 1972 r. nr 10, poz. 75).
- ↑ a b Piotr Bujanowicz: Program Budowy Obwodnic 2020-2030. gddkia.gov.pl, 2020-02. [dostęp 2020-02-12]. (pol.).
- ↑ a b Ministerstwo Infrastruktury: Program budowy 100 obwodnic – województwo dolnośląskie. [dostęp 2020-02-12]. (pol.).
- ↑ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu: Dokumentacja dla obwodnicy Oławy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Serwis informacyjny, 2020-09-14. [dostęp 2020-09-15]. (pol.).
Oryginał | Edytuj | Historia i autorzy |