Henkel – zielone granty
Zakończyła się druga edycja konkursu grantowego ?Henkel ? zielone granty? organizowanego przez firmę Henkel Polska i Fundację Nasza Ziemia. W ramach projektu zrealizowano 20 wyjątkowych programów ekologicznych z całej Polski na łączną kwotę ponad 262 tysięcy złotych.
Dzięki tegorocznym grantom, ufundowanym przez firmę Henkel, autorzy
zwycięskich wniosków przeprowadzili różnorodne działania związane z
ochroną środowiska naturalnego. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5
w Żywcu zmierzyli się z rzadko poruszanym aspektem zanieczyszczenia
środowiska, jakim jest hałas, młodzież z warszawskiego klubu z ul.
Brzeskiej przy wsparciu Stowarzyszenia Mierz Wysoko zazieleniała
okoliczne podwórka, a dzieci z okolic Ostrołęki monitorowały
dzikie wysypiska odpadów w lasach pod czujnym okiem Stowarzyszenia
Ekomena. W ramach drugiej edycji konkursu realizowane zostały także
m.in. projekty służące ochronie dzikich zwierząt: nietoperzy, traszek i
sów oraz programy promujące postawy sprzyjające oszczędności wody i
energii. Działaniom towarzyszyły konkursy wiedzy ekologicznej,
prelekcje i happeningi.
– Efekty ekologiczne i edukacyjne konkursu „Henkel – zielone granty” są
imponujące.
W realizowanych projektach charakterystyczna jest różnorodność działań
– od edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych, przez ochronę roślin i
zwierząt po ochronę tzw. przyrody nieożywionej, która jest ważną, choć
mało docenianą na co dzień, częścią środowiska. Konkurs ładnie wpisał
się w założenia ONZ-owskiego Światowego Roku Ochrony Bioróżnorodności –
mówi Mira Stanisławska-Meysztowicz z Fundacji Nasza Ziemia. – Co
istotne – wiele programów odnosiło się także do priorytetowej dla
Polski gospodarki odpadami i edukacji w tym zakresie. Projekty były
bardzo dobrze przygotowane pod względem metodycznym i dydaktycznym, a
ich ważnym celem było inicjowanie współpracy lokalnej – dodaje.
– Henkel Polska jest dumny, mogąc realizować zasady społecznej
odpowiedzialności biznesu poprzez wspieranie tak ciekawych, dobrze
przygotowanych i przeprowadzonych działań ekologicznych – mówi Dorota
Strosznajder, koordynatorka projektu z ramienia Henkel Polska. –
Efektom kilku z nich mieliśmy okazję przyjrzeć się w tym roku osobiście
– z dumą patrzyliśmy na zaangażowanie i satysfakcję lokalnych
społeczności z przeprowadzonych akcji. Takie inicjatywy, jak projekt
„Henkel – zielone granty”, są potrzebne, gdyż bez nich nie udałoby się
zrealizować wielu wartościowych projektów pro-środowiskowych z
edukacyjnym przesłaniem. Jest mi niezmiernie miło ogłosić, że we
wrześniu tego roku rozpocznie się, w lekko zmienionej, acz równie
atrakcyjnej formie, trzecia edycja konkursu.
Opisy zwycięskich projektów II edycji konkursu oraz relacje z ich
realizacji opublikowane zostały na blogu.
Konkurs „Henkel – zielone granty” wystartował w 2008 roku. Jego celem
jest podnoszenie świadomości ekologicznej oraz aktywizacja dzieci i
młodzieży poprzez realizację działań związanych z ochroną środowiska.
Co roku pula nagród to 20 grantów o wartości 5 tysięcy złotych każdy.
Do pierwszej edycji konkursu nadesłano 215 wniosków, w edycji 2009/2010
było ich 262. Konkurs grantowy realizowany jest w ramach Kampanii na
rzecz Zrównoważonego Rozwoju „Pomagajmy Ziemi – codziennie”,
koordynowanej przez Fundację Nasza Ziemia. Głównymi partnerami
finansującymi kampanię są Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej oraz firma Vattenfall Poland.
Od ponad 130 lat Henkel nie ustaje w wysiłkach, by czynić życie
ludzkie łatwiejszym, lepszym i piękniejszym. Klasyfikowana w rankingu
największych firm na świecie Fortune Global 500 i, według magazynu
Fortune, najbardziej podziwiana firma w Niemczech, oferuje silne marki
i technologie w trzech strategicznych obszarach: środków piorących i
czystości, kosmetyków do pielęgnacji włosów i ciała oraz klejów,
uszczelniaczy i technologii powierzchniowych. Każdego dnia ponad 50
tysięcy pracowników Henkla w 125 krajach całego świata wypełnia misję
firmy zgodnie z mottem „A Brand like a Friend” (Marka jak Przyjaciel).
W 2008 roku Henkel odnotował sprzedaż w wysokości 14, 1 miliarda euro,
skorygowany zysk operacyjny firmy wyniósł 1,46 miliarda euro.
Fundacja Nasza Ziemia jest organizacją pozarządową, założoną w 1994
roku przez Mirę Stanisławską-Meysztowicz. Realizuje cele mające status
pożytku publicznego, specjalizując się w edukacji ekologicznej
i obywatelskiej. Od początku swego istnienia koordynuje w Polsce
kampanię „Sprzątanie świata”, będącą częścią międzynarodowego ruchu na
rzecz ochrony środowiska Clean up the World. W ruchu tym uczestniczy
blisko 40 mln wolontariuszy na całym świecie.