Festyn Rodzinny pod hasłem "Przyroda dla nas, my dla przyrody": artykuł nr 278
2005-01-22 18:14:55 Szkoła
Przedstawione działania są wynikiem prac proekologicznych prowadzonych w Szkole Podstawowej nr 5 w Ostrowie Wielkopolskim. Wychowanie ekologiczne zaowocowało cyklicznymi zajęciami, systematycznym podejmowaniem tematyki ekologicznej na wielu lekcjach, wycieczkach i zajęciach pozalekcyjnych. Uwrażliwienie dzieci i młodzieży na problemy środowiska stało się bardzo ważnym elementem pracy dydaktyczno wychowawczej. Działania prowadzono w szkole przez cały rok, a efekty pracy i jej podsumowanie nastąpiło w dniu 1.VI na festynie rodzinnym.
Cele ogólne projektu:
- ukazanie wpływu człowieka na różne elementy środowiska,
- kształtowanie właściwego stylu życia, promocja zdrowia, zrozumienie i docenienie zależności człowieka od środowiska i wpływu przyrody na zdrowie człowieka,
- kształcenie umiejętności zaprojektowania, wykonania obserwacji i doświadczeń oraz zinterpretowania uzyskanych wyników,
- dążenie do zainteresowania problematyką ochrony środowiska nie tylko uczniów, ale również nauczycieli, rodziców, władz lokalnych,
- kształcenie postawy odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
Cele szczegółowe projektu:
Uczeń potrafi:
-
dokonywać obserwacji
-
sporządzać dokumentację
-
ocenić czynniki środowiska
-
samodzielnie zdobywać informacje na dany temat
-
pracować w zespole
-
zdobywać wiadomości o regionie i jego mieszkańcach
-
przedstawiać różnorodnymi technikami krajobraz
-
wyrażać nastroje przeżyć i emocji inspirowanych bliskimi kontaktami z przyrodą
-
promować działania korzystnie zmieniające stan środowiska
-
rozwiązywać problemy w sposób twórczy
Problematyka związana z edukacją ekologiczną jest ważną i integralna częścią nauczania na wszystkich poziomach. Najważniejszymi zadaniami są te, które mają uświadomić dzieciom, że to one będą w niedalekiej przyszłości decydować o losie naszej planety.
Myślę, że przedstawione poniżej propzycje działań proekologicznych prowadzonych w naszej szkole możliwe są do wykorzystania na wszystkich etapach nauczania. Pozwalają ukształtować wśród uczniów określone postawy łącząc element zabawy i nauki. Przygotują uczniów do pełnienia różnych ról społecznych, wdrożą ich do podejmowania decyzji w różnych sytuacjach, w jakich mogą się znaleźć w swoim przyszłym życiu.
Czas realizacji: od IX do VI
Forma pracy: indywidualna i grupowa
Czas i sposób prezentacji:
Prezentacja odbędzie się 1.VI. podczas festynu rodzinnego.
Tematyka i sposób realizacji:
IX
-
Akcja "Sprzątanie świata"
- klasy IV – VI sprzątają tereny parków miejskich
- klasy I – III sprzątają teren wokół szkoły -
Konkurs plastyczny uczniów klas I – III "Jak pokonać problem naszych śmieci"
-
Konkurs literacki dla uczniów klas IV – VI "Aby Ziemia – dom wszystkich ludzi – stała się naszym domem"
-
Ogłoszenie konkursu "Zielona klasa"
X
-
Zbiórka kasztanów i żołędzi przeznaczonych dla zwierząt leśnych
-
Spotkanie z nadleśniczym, wykład na temat "Znaczenie drzew w biosferze"
-
Warsztaty dla członków koła przyrodniczego i ekologicznego "Od nasionka do drzewa"
XI
-
Zbiórka karmy dla bezdomnych psów, spotkanie z przedstawicielami schroniska dla psów
XII
-
Pomagamy naszym ptakom przetrwać zimę:
- spotkanie z przedstawicielem OTOP – u na temat "Czy ptaki potrzebują naszej pomocy"
II Dbamy o nasze zdrowie
-
Gry i zabawy na świeżym powietrzu
III
-
Prowadzimy obserwacje naszego środowiska – badamy stan zanieczyszczenia wody, powietrza i gleby najbliższej okolicy. Wykonanie dokumentacji i jej prezentacja w czasie festynu przez członków koła przyrodniczego i ekologicznego
IV
Dzień Ziemi
-
Udział w sadzeniu lasu
-
Zbiórka surowców wtórnych (makulatura, butelki, baterie)
-
Ogłoszenie konkursu fotograficznego "Marsjanie nie zagrażają Ziemi – Ziemi zagraża człowiek"
V
Międzynarodowy konkurs pod hasłem "Tylko jedna Ziemia"
-
Klasowe wycieczki po najbliższej okolicy
VI
Festyn
-
Dekoracja szkoły elementami związanymi z hasłami festynu
-
Identyfikator dla każdego uczestnika festynu "Zielona Żabka"
-
Prezentacja osiągnięć i ogłoszenie wyników konkursów
-
Wystawy:
- "Marsjanie nie zagrażają Ziemi – Ziemi zagraża człowiek"
- "Nasi milusińscy” – prezentacja swoich zwierząt -
Pokaz mody ekologicznej z prezentacją zachowań proekologicznych i promocji zdrowego stylu życia
-
Kiermasz książek pod hasłem "Ekologia w literaturze"
-
Prezentacja piosenki ekologicznej
-
Prezentacja danych dotyczących stanu naszego środowiska w postaci diagramów
-
Sto pytań do przedstawicieli władz miasta "Czy nasze miasto jest przyjazne dla środowiska?"
-
Gry i zabawy sportowe
-
Stoisko z wyrobami z wikliny
-
Bufet sałatkowy
-
Stoisko z sokami, owocami, deserami
-
Kiermasz kwiatów doniczkowych
Ewaluacja
Po zakończeniu festynu przeprowadzono wśród losowo wybranych uczniów, nauczycieli, rodziców i przybyłych gości ankietę.
Wnioski:
-
projekt realizowany w szkole spotkał się z dużym zainteresowaniem i pozytywnym przyjęciem zarówno ze strony środowiska szkolnego jak i lokalnego
-
uczniowie chętnie uczestniczyli we wszystkich pracach
Opracowała dla Portalu Przyrodnik:
Maria Baranowska
koordynator edukacji ekologicznej
w SP nr 5
w Ostrowie Wlkp.