Przyszłość pojazdów napędzanych wodorem: artykuł nr 2529
2006-05-18 14:55:07 Ekologia
Na konferencji CUTE, która odbyła się w dniu 10 maja w Hamburgu, Komisja Europejska przedstawiła wyniki projektu poświęconego czystemu transportowi miejskiemu dla Europy Clean Urban Transport for Europe - CUTE. Partnerzy projektu opracowali autobusy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi i przekazali je do eksploatacji na ulicach miast europejskich. Wodór jest paliwem generującym rzeczywiście zero emisji; jedynym powstającym odpadem jest woda.
Projekt jest jedną z największych inicjatyw finansowanych z budżetu piątego
programu ramowego (5. PR): z kwoty 52,4 miliona euro przeznaczono na jego
realizację środki w wysokości 18,5 miliona euro. Od 2003 r. 27 autobusów
napędzanych wodorem przewiozło cztery miliony ludzi na dystansie ponad miliona
kilometrów w dziewięciu miastach europejskich: Amsterdamie, Barcelonie,
Hamburgu, Londynie, Luksemburgu, Madrycie, Porto, Sztokholmie i Stuttgarcie.
Unijny komisarz ds. energii Andris Piebalgs powiedział: - Projekt ten jest
kamieniem milowym w historii technologii ekologicznej energii w transporcie i
rozpoczyna nową erę zrównoważonych systemów transportowych. Pytanie nie brzmi
już "czy ta technologia działa", ale "kiedy będzie ona konkurencyjna".
Odnotowane do tej pory osiągnięcia są imponujące. Każde miasto potrzebowało
własnej sieci zaopatrzenia w wodór oraz stacji tankowania. W ramach tych sieci
zużyto ponad 192 tony wodoru - 100 ton ze źródeł odnawialnych - i przeprowadzono
ponad 9000 tankowań; proces ten jest najbardziej niebezpieczną częścią łańcucha
wykorzystania wodoru.
Więcej w serwisie Cordis
Wybrane wiadomości z ekologii
- Certyfikaty energetyczne
- Debata - Problem łamania praw ochrony środowiska w kontekście realizacji inwesty
- Jesienna sadzonka za zużyte baterie i sprzęt AGD, RTV
- Ekologiczna butelka z kukurydzy
- Dolina Rospudy: Ekolodzy kontra ekolodzy
- Konkurs na hasło promujące korzystanie z toreb wielokrotnego użytku
- Ekolodzy przeciwni modernizacji kolejki na Kasprowy