Budowa dróg czy promocja kolei?: artykuł nr 614
2005-04-28 13:07:40 Ochrona środowiska
- Przeznaczanie tak dużych wydatków funduszy europejskich na budowę infrastruktury drogowej może zagrozić spełnieniu przez Polskę europejskich standardów ochrony środowiska w okresie przejściowym, zapisanym w Traktacie Europejskim - alarmują przedstawiciele ekologicznych organizacji pozarządowych, które dokonały oceny propozycji Narodowego Planu Rozwoju (NPR) na lata 2007-2013. NGO’s apelują do rządu o rozwagę i proszą o zmiany.
Andrzej Gula z Instytutu Ekonomiki Środowiska stwierdził: - Porównując NPR na
lata 2004-2006 z planem na kolejne lata widzimy instrumenty oraz polityki
zmierzające do likwidacji luk i dysproporcji między Polską a UE. Jednak w NIK
wciąż występuje kilka obszarów, które wymagają udoskonaleń lub zmian. Takim
obszarem jest niewątpliwie zbyt duży nacisk położony na budowę dróg, który w
znacznym stopniu przyćmiewa przyjazne środowisku działania zmierzające do
tworzenia zrównoważonego rozwoju sieci transportu, jak np. promocja kolei.
Magda Stoczkiewicz, reprezentująca CEE Bankwatch Network oraz Friends of the
Earth (z Brukseli), dodała: - Komisja Europejska musi zwrócić się do Polski z
wyraźną prośbą zmian w proponowanym NPR, który w znacznym stopniu wykorzystuje
środki europejskie. Fundusze, na jakie składają się podatnicy w Europie nie mogą
być wydatkowane w sprzeczności z ogólnie europejskimi priorytetami. Te
priorytety to np. rozdzielenie rozwoju ekonomicznego od rozwoju transportu oraz
zwrotu z transportu drogowego na kolejowy, tak by spełnić zobowiązania
wynikające z protokółu z Kioto.
Źródło: Zielona brama/IUCN