Bioróżnorodność w obiektywie - rusza światowy konkurs fotograficzny firmy Airbus, National Geographic i ONZ: artykuł nr 6287
2009-06-08 15:10:17 Ciekawostki
Airbus wspólnie z Towarzystwem National Geographic oraz Konwencją ONZ o Różnorodności Biologicznej (CBD) rozpoczynają ogólnoświatową kampanię komunikacyjną poświęconą bioróżnorodności, zatytułowaną „Zobacz więcej” (See the Bigger Picture). Trzej partnerzy chcą za pomocą tej kampanii podnieść świadomość ludzi młodych, rodzin i nauczycieli na całym świecie na temat bioróżnorodności i licznych jej zagrożeń. Inicjatywa ta jest zapowiedzią Międzynarodowego Roku Bioróżnorodności który przypada na 2010 r.
Częścią kampanii jest konkurs fotograficzny pt. „Zobacz więcej”, który
zachęca dzieci i młodzież do zilustrowania różnorodności otaczającej
ich przyrody, a także do zastanowienia się nad rolą, jaką mają w jej
ochronie. Konkurs stwarza młodym ludziom okazję do tego, aby bacznie
przyjrzeć się środowisku i różnym formom życia oraz uchwycić
na zdjęciu znaczenie różnorodności biologicznej. Wysyłając zdjęcie do
serwisu www.seethebiggerpicture.org, uczestnicy zyskają
niepowtarzalną okazję, aby podzielić się swoimi doświadczeniami w tym
temacie z ludźmi z całego świata. Autorzy pięciu najlepszych zdjęć
zostaną nagrodzeni wyjazdem do Waszyngtonu i wizytą m.in. w siedzibie
National Geographic.
Konkurs „Zobacz więcej” potrwa do 8 września 2009 r. Do tego czasu
każdy uczestnik może nadesłać jedno zdjęcie poprzez formularz na
stronie www.seethebiggerpicture.org lub drogą pocztową. Konkurs
adresowany jest do dzieci w wieku od 6 do 16 lat. Zdjęcia muszą być
zgłoszone do konkursu przez rodziców lub prawnych opiekunów dzieci.
Uczestnicy powinni przesłać jedno zdjęcie, ich zdaniem najlepiej
oddające ideę bioróżnorodności – np. przedstawiające ulubioną roślinę,
zwierzę, owad lub cały ekosystem. W ocenie prac będą wzięte pod uwagę
takie kryteria jak: kreatywność, jakość zdjęcia oraz
koncepcja -wyrażenie idei bioróżnorodności.
Więcej informacji o konkursie znajduje się na na
stronie www.seethebiggerpicture.org.
Ambasadorem kampanii jest pracujący dla National Geographic fotograf
dzikiej przyrody, Joel Sartore, słynący z wielkich umiejętności w
wyszukiwaniu i fotografowaniu najbardziej zagrożonych gatunków na
świecie. Joel „widzi więcej” za pomocą swojego aparatu, którym wykonuje
unikatowe zdjęcia, a poprzez udział w kampanii zachęci dzieci
i młodzież do zaangażowania się w odkrywanie bioróżnorodności.
Kampania „Zobacz więcej” będzie obecna od czerwca w magazynach National
Geographic i National Geographic Kids oraz w kanale telewizyjnym
National Geographic. Dzięki olbrzymiemu zasięgowi kanałów
dystrybucyjnych Towarzystwa National Geographic, jednej z największych
na świecie organizacji naukowo-edukacyjnych o charakterze non-profit,
informacje o kampanii trafią do ponad 190 krajów i potencjalnie do
ponad 260 milionów ludzi.
Ginąca bioróżnorodność oraz zmiany klimatyczne są najważniejszymi
wyzwaniami dotyczącymi środowiska naturalnego przed, którymi stoi
współczesny świat. Firma Airbus chce zmierzyć się z problemem
2-procentowego udziału sektora lotniczego w zanieczyszczeniu środowiska
naturalnego, spowodowanego działaniami człowieka. Jednakże znacznie
bardziej negatywny wpływ na środowisko ma szereg czynników spoza branży
lotniczej. I tak na przykład wycinanie lasów ma znaczący, bo
17-procentowy, udział w emisji gazów cieplarnianych i jest jedną z
głównych przyczyn zmian klimatycznych oraz zagrożeń dla
bioróżnorodności.
Tom Enders, Prezes i Dyrektor generalny Airbusa powiedział: W
przyszłości przepustką do dalszego rozwoju światowego lotnictwa będzie
także wkład sektora w ochronę środowiska oraz edukację na ten temat”.
Chcemy być postrzegani jako firma dostarczająca rozwiązania w zakresie
ochrony środowiska a nie jako jedna z przyczyn jego
zanieczyszczenia. Dlatego wspólnie z Konwencją ONZ o Różnorodności
Biologicznej i National Geographic wspieramy kampanię ONZ na
temat bioróżnorodności pod hasłem „Zobacz więcej”
„National Geographic bardzo chętnie przyjął propozycję firmy Airbus
udziału w akcji i zachęcenia dzieci do wyjścia na zewnątrz i
obserwowania otaczającej je różnorodności gatunków roślin i zwierząt.
Konkurs, w którym dzieci mogą nadsyłać zdjęcia pokazujące, co oznacza
dla nich bioróżnorodność, to dla nich świetna okazja, aby zainteresować
się przyrodą i docenić znaczenie współistnienia wielu gatunków” –
powiedział Declan Moore, Starszy Wiceprezes ds. Sprzedaży
Międzynarodowej w National Geographic.
Dr Ahmed Djoghlaf, sekretarz wykonawczy Konwencji ONZ o Różnorodności
Biologicznej, powiedział: „Bioróżnorodność zanika w niesłychanie
szybkim tempie. Zdolność ekosystemu do dalszego podtrzymywania życia na
Ziemi jest poważnie zagrożona. Jednym z naszych najważniejszych
priorytetów jest podniesienie świadomości tego problemu na całym
świecie, a także edukacja wszystkich grup społecznych, ze szczególnym
naciskiem na dzieci, przyszłych obywateli i liderów. Inicjatywa Green
Wave, stworzona z myślą o naszych dzieciach i ku pożytkowi całego życia
na Ziemi, ma właśnie taki cel.
Airbus nie tylko nawiązał partnerską współpracę z National Geographic i
Konwencją ONZ o Różnorodności Biologicznej, ale też włączył temat
różnorodności ekologicznej w zakres działań swojej Fundacji.
Airbus, jako przedsiębiorstwo ekowydajne, wyznacza kierunki w ochronie
środowiska, tworząc przemyślane rozwiązania, które są odpowiedzią na
współczesne wyzwania. Dzięki temu sektor lotniczy może się pomyślnie
rozwijać redukując swój negatywny wpływ na środowisko. Airbus jest
pierwszą firmą lotniczą na świecie, która otrzymała certyfikaty
środowiskowe ISO 14001 dla wszystkich swoich zakładów produkcyjnych i
całego cyklu życia wszystkich swoich produktów.
Wybrane wiadomości z ciekawostek
- W Łodzi trwa XI Festiwal Filmów Przyrodniczych im. Włodzimierza Puchalskiego
- Tylko wykorzystując potencjał młodych ludzi nauka sprosta wyzwaniom
- Wyrok dla bezlitosnego właściciela
- Rośliny rozróżniają bakterie i nie tolerują nierobów
- W Tatrach warunki bardzo niesprzyjające turystom
- Multimedialne centrum przyrodnicze w Jaskini Niedźwiedziej
- Roje pszczół na trasie E7 koło Olsztynka