Microbacterium hatanonis w lakierze do włosów

Microbacterium hatanonis w lakierze do włosów: artykuł nr 5525

2008-03-13 00:58:35 Ciekawostki

Odkrycia ostatnich lat pokazują, że bakterie mogą przystosować się do życia w nawet najbardziej niesprzyjających warunkach, np. w gorących źródłach czy wiecznej zmarzlinie Alaski.

Teraz naukowcy z instytutu badań fizycznych i chemicznych RIKEN w Saitama w Japonii odkryli nieznaną dotąd bakterię, która może żyć w lakierze do włosów.

Jak potwierdziła analiza DNA, jest to zupełnie nowy gatunek należący do rodzaju Microbacterium. Do tej pory bakterie z tej grupy wykrywano w mleku, serach, jajach, mięsie, a nawet we krwi pacjentów z białaczką, w szpiku kostnym i na cewnikach.

Nową bakterię nazwano Microbacterium hatanonis - na cześć japońskiego naukowca dr Kazunori Hatano, który położył wielkie zasługi w badaniu jej krewniaczek. Komórki M. hatanonis mają kształt pałeczek; najlepiej rosną w temperaturze 30 st. C i neutralnym pH.

Badając próbki lakieru, naukowcy znaleźli w nich również spokrewnione z nowym gatunkiem bakterie o nazwie Microbacterium oxydans. Pierwotnie wykrywano je w materiałach szpitalnych.

Teraz badacze muszą jeszcze sprawdzić, czy - podobnie jak niektóre inne Microbacterium - M. hatanonis jest w stanie zakażać ludzi. Liczą też, że dzięki ich odkryciu uda się poprawić skład lakierów do włosów tak, by w przyszłości nie ulegały one zanieczyszczeniu bakteriami.

Wybrane wiadomości z ciekawostek