Kampania Czyste Plaże 2007 – podsumowanie VIII edycji
W ramach tej jednej z pięciu kampanii wakacyjnych przez wakacyjne miesiące
promowaliśmy recykling
i odzysk surowców wtórnych. Jednym z elementów były warsztaty dla kolonistów
wypoczywających nad morzem.
Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej są współfinansowane w 53,25% ze
środków Unii Europejskiej oraz w 31,32% ze środków Funduszu Inicjatyw
Obywatelskich.
Kampania „Czyste Plaże” jest realizowana przez Fundację RECAL od roku 2000.
Od samego początku było to przedsięwzięcie realizowane przy współpracy z
licznymi partnerami. W bieżącym roku Koalicję Czystych Plaż obok Fundacji RECAL
tworzą:
– Urząd Miasta Gdyni,
– Urząd Miejski w Jastarni,
– Urząd Miejski we Władysławowie,
– Urząd Gminy Krokowa,
– Urząd Miejski w Ustce,
– Urząd Gminy Rewal,
– Urząd Miejski w Dziwnowie,
– Urząd Miejski w Międzyzdrojach,
– Urząd Miejski w Świnoujściu,
– Słowiński Park Narodowy,
– Woliński Park Narodowy,
– Nadmorski Park Krajobrazowy.
Najważniejsze cele Kampanii „Czyste Plaże”:
– Edukacja recyklingowa na kilku płaszczyznach, a w szczególności wyrabianie
nawyku segregacji odpadów.
– Promocja zbiórki selektywnej, odzysku i recyklingu puszek aluminiowych i
innych surowców wtórnych.
– Poprawa czystości plaż wybrzeża Bałtyku.
– Odciążenie składowisk odpadów gmin nadmorskich poprzez intensyfikację zbiórki
i segregacji surowców wtórnych.
– Promocja gmin, dbających o środowisko i swój wizerunek ekologiczny.
Kampania „Czyste Plaże” jest skierowana do:
– dzieci i młodzieży (w tym kolonie letnie i obozy),
– turystów,
– lokalnej społeczności,
– punktów skupu surowców wtórnych,
– samorządów lokalnych,
– organizacji pozarządowych,
– mediów.
Kampania „Czyste Plaże” objęła zasięgiem setki tysięcy osób, które spędzały
wakacje na plażach Bałtyku od lipca do września bieżącego roku. Docelową grupą,
do której skierowana była oferta warsztatów, były dzieci
i młodzież w wieku od 8 do 17 lat, przebywające nad morzem w zorganizowanych
grupach i korzystająca
z kempingów oraz pól namiotowych (np. kolonie i obozy letnie). Grupa ta jest
szczególnie ważnym adresatem Kampanii, ponieważ nawyk segregacji odpadów należy
wyrabiać już od dzieciństwa. Udział dzieci
w Kampanii pozwala ponadto ten nawyk utrwalać, gdyż uzupełnieniem zajęć
warsztatowych była zbiórka pustych puszek po napojach na plażach, w parkach,
itp. Uczestnicy warsztatów zebrali około 40 tysięcy puszek
po napojach.
Podstawową formą edukacji dzieci i młodzieży były warsztaty edukacyjne
prowadzone na koloniach i obozach. Dla zorganizowanych grup Fundacja RECAL
przygotowała specjalną ofertę łączącą edukację z zabawą. Poprzez aktywny udział
w warsztatach i konkursach uczestnicy zdobywali atrakcyjne nagrody. W ten sposób
zapoznawaliśmy ich z podstawami selektywnej zbiórki odpadów. W bieżącym roku
przeprowadziliśmy 238 warsztatów, w których wzięło udział 11.457 dzieci i
młodzieży. Łącznie podczas ośmiu dotychczasowych edycji przeprowadziliśmy 771
warsztatów edukacyjnych dla ponad 40 tysięcy dzieci i młodzieży.
Edukacja osób dorosłych odbywała się poprzez współpracę z mediami oraz za
pośrednictwem materiałów informacyjno-promocyjnych w postaci plakatów i kartek
pocztowych. Działania te miały także charakter promujący Kampanię i jej
partnerów. Kartki pocztowe dodatkowo zawierały dokładne adresy punktów skupu
surowców wtórnych leżących w pasie wybrzeża Bałtyku. W trakcie Kampanii plakaty
i kartki pocztowe trafiały na kempingi, do sklepów i barów, na słupy
ogłoszeniowe oraz do innych możliwych miejsc we wszystkich gminach
uczestniczących w Kampanii. Ponadto we współpracujących punktach skupu dostępne
będą bezpłatne worki do zbiórki puszek po napojach. Podczas Kampanii do 46
współpracujących z Fundacją RECAL punktów skupu trafiło 361 ton aluminiowych
puszek po napojach. Łącznie podczas ośmiu dotychczasowych edycji do punktów
skupu trafiło 2.141 ton alu-puszek. Wszystkie te puszki trafiły do ponownego
przetworzenia i zostały/zostaną przetworzone na nowe puszki do napojów. W ten
sposób zostanie oszczędzone miejsce na składowiskach odpadów, a tym samym
oszczędzone będą pieniądze przeznaczane na budowę i eksploatację tychże
składowisk. Jedna tona puszek po napojach zawrócona z drogi na składowisko
odpadów to oszczędność 100-150 zł kosztów składowania.
Na potrzeby Kampanii „Czyste Plaże” w 2007 roku przygotowaliśmy 3.000 plakatów i
15.000 kartek pocztowych oraz 20.000 worków na puszki (małych i dużych), 20.000
magnesów, 1.000 koszulek, 4.000 smyczy na klucze oraz 1.000 puszek-skarbonek.
Wszystkich uczestników Kampanii zapraszamy do kontynuacji edukacji
ekologicznej w czasie nowego roku szkolnego. Fundacja zapewnia materiały
edukacyjne, pojemniki i worki do zbiórki puszek, plakaty i magnesy.
Artur Łobocki
Fundacja RECAL